Monipuolinen punajuuri sopii monenlaisten ruokien valmistamiseen. Muista kuitenkin nauttia sitä aina kunnolla kypsennettynä – saatat välttää ruokamyrkytyksen.

Punajuuri on terveellinen raaka-aine, jota kannattaa suosia kotikeittiössä, sillä se sisältää paljon kuituja. Punajuuri on turvallinen valinta vaikka viikon jokaiselle päivälle ja siitä pystyy valmistamaan pääruokien lisäksi myös herkullisia lisukkeita ja makeita jälkiruokia. Kokeile esimerkiksi paahdettuja punajuuria minttujogurtin kera.

Punajuuri kannattaa aina tarjoilla kunnolla kypsennettynä. Raaka punajuuri on aiheuttanut useita ruokamyrkytysepidemioita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Perinteisesti punajuurta onkin käytetty kypsäksi keitettynä joko sellaisenaan tai etikkaan säilöttynä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että nitriittiä luontaisesti keräävien kasvisten, kuten juuri punajuurten yksipuolinen käyttö ei ole suositeltavaa alle kouluikäisillä. Alle 1-vuotiaille sitä ei tulisi antaa lainkaan, sillä suuret nitraattimäärät voivat haitata hapenkuljetusta pienen lapsen elimistössä.

Kaikille tuttuja punajuuresta valmistettuja ruokia ovat rosolli, Lindströmin pihvit ja borssikeitto. Punajuuret maistuvat herkulliselta myös uunijuuresten seassa, sosekeitoissa sekä leivonnassa. Kokeile esimerkiksi amerikkalaisesta ruokakulttuurista tuttua red velvet –kakkua, joka saa makunsa juuri punajuurista.